שידור חי
תמונה של התוכנית

טור דעה

עלייה מדאיגה בפגיעות ילדים בתאונות דרכים בשרון: "החופש הגדול הפך למלכודת מסוכנת"

מנכ"ל עמותת אור ירוק, עו"ד יניב יעקב: "הפתרונות ברורים - צריך רצון, משאבים ואחריות של המדינה. אי אפשר להאשים רק את הנהג."
0:00 / 0:00
אילוסטרציה של תאונת דרכים
אילוסטרציה
whatsapp
שתפו כתבה:

ביומן הצהריים של רדיו 90, עם יוסי הדר, נחשפו נתונים מטרידים המצביעים על העלייה בפגיעות ילדים ובני נוער בתאונות דרכים, במיוחד במהלך החופש הגדול. מדובר במגמה חוזרת בכל אזור השרון, ובפרט בערים כמו נתניה, כפר סבא, חדרה ופתח תקווה.

השבוע בלבד התרחשו מספר מקרים חמורים: ילדה בת 7 נפגעה קשה מאוטובוס ברחוב חיים ויצמן בנתניה ופונתה במצב קשה, לטיפול נמרץ בבית החולים לניאדו. יום לאחר מכן, נער בן 15 שרכב על קורקינט נפצע באורח בינוני בכפר סבא. ימים ספורים קודם לכן, נער בן 15 נפצע קשה מהתהפכות טרקטורון סמוך לכפר ויתקין, ובטרגדיה נוספת, מעיין בן-חיימו ז"ל בת ה-16, נהרגה כתוצאה מהתהפכות כלי רכב דומה במהלך רכיבה.

הסטטיסטיקה המצטברת מצביעה על דפוס ברור ומדאיג: בעשור האחרון, רק בנתניה נפגעו 187 ילדים ובני נוער בתאונות דרכים, 15 מהם באורח קשה. בחדרה נפצעו בשנה שעברה 17 ילדים, מתוכם 4 באורח קשה. בפתח תקווה נרשמו בשנה החולפת 20 ילדים פצועים, אחד מהם קשה כאשר בעשור כולו נרשמו בפתח תקווה, שני מקרי מוות של ילדים במהלך החופש הגדול.

"אין כאן הפתעות – יש הזנחה ממסדית"

עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת "אור ירוק", התריע בשידור: "המספרים מדברים בעד עצמם,  ואין שיפור. נהפוך הוא, יש החמרה. שנת 2024 הסתיימה עם שיא של כמעט עשרים שנה במספר ההרוגים בדרכים. בחודשי הקיץ לבדם נהרגו 21 ילדים ובני נוער, עלייה משמעותית מהממוצע בעשור האחרון."

לדבריו "הפתרונות קיימים. יש שלושה מהלכים פשוטים שיכולים למנוע את ההרג הבא: מיתון תנועה באמצעות תשתיות (כיכרות, פסי האטה, סימונים). אכיפה יעילה, לא בשביל קנסות אלא ליצירת הרתעה- בעיקר באמצעים דיגיטליים מתקדמים, וחינוך שיטתי גם לילדים וגם לנהגים. אנחנו עושים את זה באור ירוק, אבל אנחנו עמותה. מדינה שלמה צריכה להירתם".

חופשה מסוכנת: "הילדים ברחובות – בלי שמירה"

בתקופת החופש הגדול נעלמת המסגרת שמגינה על הילדים בשגרה. "הילדים ברחובות, בפארקים, על קורקינטים, על טרקטורונים, בכל שעה ביום. ההורים בעבודה, והנהגים רגילים שאין תנועה רגלית, אז הם לא זהירים. צריך לשנות את ההרגלים, ולדעת שיש ילדים על הכביש גם ב-22:00 וגם ב-14:00" אמר יניב והדגיש  "במיקוד אכיפה סביב מוקדים מועדים לפורענות- ליד פארקים, תנועות נוער, קייטנות, בדיוק איפה שהילדים נמצאים. זה לא דורש תחזיות, זה ידוע מראש. זה פשוט לא מבוצע."

תמונה של עו"ד יניב יעקב
עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת אור ירוק, צילום: עמותת אור ירוק

"ממשלה לא נוגעת, לא מתערבת והתוצאה- דם"

על פי הנתונים שנמסרו, תקציב הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד) נמצא בירידה מתמשכת, ובמקביל סמכויותיה מוגבלות. "יש קשר ישיר בין ירידת התקציבים לעלייה במספר ההרוגים" טוען יניב יעקב  "עשינו פגישות עם משרד התחבורה, הצגנו תוכניות עבודה, הפצנו המלצות והכול הונח על המדף. אין שיתוף פעולה, אין משאבים, אין נכונות להוביל שינוי אמיתי".

"זה לא גזירת גורל – זו בחירה"

העמותה, לדבריו, מפעילה עשרות תוכניות חינוכיות מדי שנה, ומגיעה למאות אלפי תלמידים ברחבי הארץ. כמו כן, היא מקדמת מהלכי הסברה ומחקר ציבורי, ודוחפת למדיניות חדשה מול מקבלי ההחלטות – אך כל זאת לא תחליף לאחריות ממשלתית. "אי אפשר להמשיך להאשים את הנהג בלבד. המדינה צריכה לקחת אחריות כוללת, תקציבית, חינוכית, תשתיתית, ואכיפה… אנחנו זמינים לשיתוף פעולה בכל רגע. אנחנו לא גוף שלטוני, אבל לא נעמוד מנגד. אם המדינה תתעורר, נהיה שם כדי לעזור. אבל בינתיים – הכבישים מדממים, והכתובת על הקיר".

 

הקשיבו לראיון המלא

חדשות

PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com