שידור חי
תמונה של התוכנית

טור דעה

גל אירועים של שכחת ילדים ברכב מציף קריאה לחידוש התקנה שנזנחה

בתוך שעות ספורות: שלושה ילדים נשכחו בכלי רכב סגורים באזור חדרה-שניים מהם אושפזו במצב קשה. התקנה שחייבה התקנת מערכות התרעה פקעה לפני כשנה וחצי – ומאז לא חודשה. במועצה לשלום הילד מזהירים: "מחדל חקיקתי מסכן חיי ילדים, זו לא גזירת גורל"
0:00 / 0:00
אילוסטרציה של תינוק ברכב
אילוסטרציה
whatsapp
שתפו כתבה:

בתוך פחות משעתיים,'שלושה ילדים נשכחו ברכבים סגורים באזור חדרה והסביבה. שניים מהם פונו במצב קשה, פעוטה אחת הובהלה כשהיא מחוסרת הכרה. האירועים התרחשו ביום חמישי האחרון, בעיצומו של גל חום, והעלו שוב לכותרות את השאלה: כיצד ייתכן שעדיין אין חובה להתקין מערכת התרעה למניעת שכחת ילדים, לאחר שתקנה בעניין פקעה כבר לפני שנה וחצי?

בריאיון ליומן הצהריים עם יוסי הדר, הוצגו פרטי המקרים החמורים: ילד כבן חמש ותינוקת כבת שנתיים נשכחו ברכב סגור באליכין, ואילו כשעה לאחר מכן, פעוטה נוספת בת שנתיים נמצאה ללא הכרה בתוך רכב בעיר חדרה. כל הילדים פונו לבית החולים הלל יפה, שניים מהם במצב קשה.  במהלך שידור יומן הצהריים, הושמע עדכון רפואי רשמי מטעם המרכז הרפואי הלל יפה: "שלושה ילדים משני אירועים שונים שהגיעו לאחר שנשכחו ברכב. מצבה של הילדה מאירוע אליכין קשה, והיא הועברה להמשך טיפול נמרץ. הילד בן החמש במצב קל. הילדה השלישית, בת שנתיים, הגיעה במצב של החייאה, מצבה קשה אך יציב."

 45 ילדים מתו – התקנה בוטלה

בעקבות האירועים הקשים, שוחח יוסי הדר עם עורכת הדין ליאור בר-ניר, היועצת המשפטית של המועצה לשלום הילד, שהבהירה כי מדובר ב"מחדל שניתן היה למנוע".  בר-ניר הסבירה כי התקנה שחייבה התקנת מערכות התרעה ברכבים שבהם נוסעים ילדים עד גיל 4 – פקעה בפברואר 2024, לאחר שהותקנה כהוראת שעה בשנת 2022, ולא חודשה מאז. "זו תקנה מצילת חיים", הדגישה. "מדובר באמצעים פשוטים, חלקם מבוססים על חיישני משקל או התרעה קולית. כל ההיבטים הטכניים כבר נבדקו ואושרו על ידי משרד התחבורה. אבל במקום להפוך את התקנה להוראת קבע – פשוט נתנו לה לפוג."

לדבריה, המועצה הלאומית לשלום הילד פנתה שלוש פעמים לשרת התחבורה מירי רגב בבקשה לחדש את התקנה, ובפנייתה האחרונה בחודש מאי האחרון ,לא קיבלה כל מענה.

"זו לא גזירת גורל – זו הסחת דעת של ממשלה"

במהלך הריאיון, חזרו באולפן על הנתונים העגומים: בין השנים 2010 ל-2022, מתו בישראל 45 ילדים לאחר שנשכחו ברכב. בשנת 2023 בלבד דווחו 264 מקרים של ילדים שנשכחו, שלושה מהם מצאו את מותם. "זה מספר בלתי נתפס," אמר הדר. "אנחנו לא שוכחים תיק – אנחנו שוכחים את היקר לנו מכל."  עורכת הדין בר-ניר הדגישה כי הדרישה למערכת התרעה אינה מותרות, אלא אמצעי חיוני למניעת טרגדיות.

"ברור שאף הורה לא עושה זאת בכוונה  אבל במציאות לחוצה, מוסחת, בימי קיץ כבדים  זה קורה שוב ושוב. האחריות לייצר הגנה לא יכולה ליפול רק על כתפי ההורים."  לצד חידוש התקנה, לדבריה, יש צורך בהפעלת מנגנון אכיפה אפקטיבי, פעולות הסברה נרחבות והדרכה גם לצוותי גני ילדים ומערכות חינוך. "התקנה היא רק הצעד הראשון. המדינה צריכה להתגייס באמת."

ומה במשרד התחבורה? שתיקה

נכון למועד שידור הריאיון, משרד התחבורה לא הגיב לפנייה האחרונה של המועצה לשלום הילד. גם פניית מערכת "יומן הצהריים" טרם נענתה. "כל יום שבו התקנה הזו אינה בתוקף – הוא סכנת חיים ממשית," סיכמה בר-ניר. "כבר עכשיו שלושה ילדים מאושפזים. כמה עוד נחכה?"

 

הקשיבו לראיון המלא

חדשות

PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com