שידור חי
תמונה של התוכנית

טור דעה

אחת העותרות לבג״ץ: מועצת דרום השרון דורשת לעצור את הקמת תחנת הכוח ריינדיר

ראש מועצת דרום השרון, אושרת גני גונן: "איך ייתכן שתחנה פוסילית בגודל כזה תוקם מאות מטרים מגבול קלקיליה, ללא קו סולר וללא תשתית מתאימה? משהו כאן לא כשיר ולא מריח טוב". המועצה עתרה לבג״ץ בדרישה לבטל את החלטת הוות"ל ולהחזיר את הדיון לציבור.
0:00 / 0:00
תמונתה של ראש מועצת דרום השרון, אושרת גני גונן
ראש מועצת דרום השרון, אושרת גני גונן. צילום: אלבום פרטי
whatsapp
שתפו כתבה:

המאבק הציבורי נגד הקמת תחנת הכוח ריינדיר באזור השרון מגיע לשיאו, עם עתירה שהוגשה לבג״ץ על ידי המועצה האזורית דרום השרון ורשויות נוספות. העתירה, שהוגשה לאחרונה, מבקשת לעצור את התקדמות ההליך התכנוני ולהוציא צו מניעה שימנע את אישור התחנה באופן אוטומטי. בריאיון עם ראש המועצה, אושרת גני גונן, בתוכנית יומן הצהריים של רדיו 90 עם יוסי הדר, חשפה גונן את עמדת הרשויות המקומיות המתנגדות לתוכנית.

ברקע הדברים: תוכנית להקמת תחנת כוח פוסילית על ידי חברת ריינדיר אנרגיה באזור שבין דרום השרון לכפר סבא. מדובר בפרויקט מתוכנן מאז שנת 2017, אשר רק לאחרונה קיבל המלצה לאישור מהוועדה לתשתיות לאומיות (הוות"ל). העתירה מציינת כי מאז הפקדת התכנית חלו שינויים מהותיים, ובהם הערכות חדשות של משק החשמל, הצעות לאלטרנטיבות סולאריות, שינויי מדיניות במשרדי ממשלה ובעיקר, שינויים ביטחוניים לאחר אירועי השבעה באוקטובר.

בפתח הריאיון נשאלה גני גונן מהו מצב העתירה בשלב זה. לדבריה, המועצה ממתינה להכרעת בג״ץ ולעצירת התהליך: "אנחנו מחכים שבית המשפט יורה על עצירה. בינתיים, שר האוצר הגיש בקשה לדיון בממשלה, ואנחנו מצפים שגם שר האנרגיה יפעל באותו כיוון."

על השוני בין המצב השנה, לשנה שעברה, הסבירה גונן: "לא הייתה עתירה ב-2023. ב-2024 היה דיון בממשלה, שבו הובהר שתחנת ריינדיר תוכל לחזור לדיון רק אם יתקיימו שני תנאים: קו סולר שיוכל להעביר אנרגיה, ויכולת להקים מחלף בין כביש 55 לכביש 6. עד היום שני התנאים האלה לא מולאו."

לדבריה, זוהי הפעם השלישית שהוות"ל מאשרת את התוכנית, חרף אי עמידה בתנאי הסף. "כל יזם אחר חייב להציג תוכניות ברורות, כאן הם מקבלים פטור פעם אחר פעם, וזה פשוט לא מובן. משהו בהתנהלות הזאת לא כשיר."

גני גונן הוסיפה וסיפרה, על סיור שקיימה עם מנכ"ל משרד האנרגיה בשטח המיועד: "אמרתי לו, איך תחנה פוסילית, ענקית, שאמורה לייצר 600 מגה-ואט, תוקם מאות מטרים מקלקיליה, מקום אסטרטגי רגיש כל כך מבחינה ביטחונית? זה לא מתקבל על הדעת."

כשנשאלה גונן  על תפקידו של שר האוצר בהתנגדות לתוכנית, השיבה: "שר האוצר מבין את חומרת העניין. הוא כבר אמר שלא יקדמו את התחנה כל עוד אין תוכנית מאושרת למחלף, שמוכיחה שאפשר לשלב גם אותו וגם את התחנה באותו תא שטח, וזה פשוט לא קיים".  לדבריה, גם מבחינה תכנונית וגם ברמה של מדיניות לאומית, התוכנית אינה עומדת בהיגיון: "איך תחנה שאושרה ב-2017, ממשיכה להתקדם למרות שהמציאות היום שונה לחלוטין? שר האנרגיה עצמו אומר שאין צורך בתחנות כוח פוסיליות נוספות, יש כבר חמש מאושרות. גם תחנת קסם במועצה שלנו נבנית בימים אלה, למרות שהתנגדנו. אז עוד אחת, במרחק פחות מארבעה קילומטרים?"

גני גונן התריעה גם על הפערים בצדק חלוקתי: "מדובר באזור צפוף, עם חצי מיליון תושבים, למה דווקא כאן מקימים שתי תחנות כוח עצומות? הרי כולנו אמורים להתקדם לאנרגיה מתחדשת. אנחנו, כמו רשויות אחרות, כבר מקימים פאנלים סולאריים, תחנות אגירה, הולכים לכיוון של איפוס אנרגטי."

בהתייחסות לתהליך האישורים המהיר ולסכנות הכלכליות אמרה: "זה לא רק עניין תכנוני, זו תחנה של מיליארדים. אם יתברר שאין קו סולר מתאים, המדינה תיאלץ לממן פרויקט חדש להעברת סולר באזור שעמוס ממילא. זו שערורייה בקנה מידה לאומי."

לסיום הדגישה את חשיבות העתירה: "אנחנו לא מבקשים רק תנאים מסביב, אנחנו מבקשים לעצור את התהליך כולו. להחזיר את הדיון לשולחן, לשקול את כל השיקולים שנכנסו מאז 2017 – ביטחון, בריאות, צפיפות תשתיות. המדינה לא יכולה להרשות לעצמה פרויקט כזה ללא בחינה מחודשת ורצינית".

המועצה האזורית דרום השרון דורשת כעת לבטל את החלטת הוות"ל, לקיים שימוע ציבורי נוסף, ולפתוח סבב התנגדויות חדש, תוך שיתוף מלא של הרשויות המקומיות והצגת חוות דעת עדכניות מהגורמים המקצועיים.

 

הקשיבו לראיון המלא

חדשות

PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com