שידור חי
תמונה של התוכנית

טור דעה

עתירות לבג"ץ נגד מיקום הדפו למטרו – תושבים מזהירים מפגיעה סביבתית וכלכלית חמורה

"תיקים מהעבר לא נלקחו בחשבון, והחלטות התקבלו על חשבון איכות חיי התושבים"- כך מזהיר שאול אייל, נציג קבוצת תושבים מהשכונה הירוקה בכפר סבא, מהשלכות הקמת הדפו בצמוד לבתי מגורים
0:00 / 0:00
אילוסטרציה של רכבת מטרו
אילוסטרציה מטרו
whatsapp
שתפו כתבה:

המאבק סביב הקמת מתחם התחזוקה (דפו) של רכבת המטרו בכפר סבא עולה מדרגה. במהלך ראיון שנערך היום בתוכנית יומן הצהריים של רדיו 90 עם יוסי הדר, נדונה מחאת תושבי השכונה הירוקה בעיר, המובילים עתירה לבג"ץ נגד מיקום הדפו המתוכנן להיבנות בצפון-מערב העיר, בסמוך למגורי תושבים.

לפי התוכנית שאושרה לפני מספר חודשים, הדפו עתיד לשרת את קו M1 של פרויקט המטרו, קו שיכלול מעל 60 תחנות ויחבר ערים רבות – מרמת השרון, דרך הרצליה, הוד השרון וכפר סבא ועד תל אביב והשפלה. אלא שהמיקום הספציפי שנבחר למתחם התחזוקה, על גבול השכונה הירוקה, מעורר התנגדות חריפה.

שאול אייל, תושב השכונה ואחד ממובילי העתירה, סיפר כי ההתארגנות נולדה מתוך דאגה אמיתית לרווחת התושבים: "אנחנו קבוצת תושבים של כפר סבא הירוקה כ- 600–700 תושבים שהתארגנו בקבוצת מחאה נגד המתחם " ציין. לדבריו, מדובר במתחם עצום בגודלו, כ400 דונם הממוקם במרחק של   200–300 מטר מבתי השכונה, מגני הילדים ומבתי הספר.

אייל הדגיש כי מעבר לגודל החריג של הדפו, מדובר במפגע חמור: "זה מפגע אקולוגי סביבתי נורא, מפגע של רעש. אין סיבה למבנה תעשייתי כזה על גדרות השכונה, שנקראת עד היום השכונה הירוקה ותיקרא בעתיד שכונת הרכבת" אמר בתסכול.

לשאלות מגיש יומן הצהריים, יוסי הדר, לגבי הליך קבלת ההחלטות, והאם קולות התושבים נשמעו? השיב, כי הייתה מעורבות, אך היא לא הובילה לתוצאה הרצויה:
"היינו בכל הדיונים של הוות"ל, של ועדת הכנסת ושל ועדת הפנים והסביבה. הצגנו, אמרנו, הסברנו" אמר והוסיף, כי בעקבות ההתנגדויות מונתה חוקרת מטעם המדינה, שבחנה במשך שנתיים את החלופות והמליצה על מיקום חלופי בצומת אייל. "האלטרנטיבה הזאת משרתת את כל יישובי מזרח כפר סבא, היא צמודה למסילת הרכבת ולכביש 6, ורחוקה מאוד מבתי תושבים" הדגיש.

אייל סתר גם את הטיעון הכלכלי שלפיו העברת המתחם תייקר את הפרויקט: "עשו חשבון לא נכון של מיליארד שקל לקילומטר. מדובר באותו מרחק כמו מרעננה, ושם לקח שלושה חודשים להוציא תכנון והחלטה" טען.

למרות עמדות אלו, ההחלטה שהתקבלה לבסוף לא שיקפה את המלצות החוקרת ואף לא את עמדת משרד התחבורה, שלדברי אייל "התנגד למיקום הנוכחי ובחר דווקא את האלטרנטיבה של צומת אייל".

לטענתו, המהלך כולו התקבל באופן שרירותי:"זה נשמע ממש החלטה שרירותית באופן בלתי נסבל. תחשוב, 15 רשויות התנגדו, משרד התחבורה התנגד, חוקרת מונתה והמליצה, ובסוף וות"ל והממשלה מחליטים כן".

האם ייתכנו שינויים או תגובות רשמיות בהמשך? בשלב זה, מבהיר אייל, כלל הגורמים נמנעים מלתת תגובות פומביות בשל ההליך המשפטי. עם זאת, הם מחויבים להגיש את עמדותיהם עד ה-6 באוגוסט לבג"ץ, שצפוי לדון בעתירות בתקופה הקרובה.

אייל סיכם את התחושות הקשות בקרב התושבים: "העירייה איתנו, גם רשויות כמו דרום השרון, טירה ויישובים נוספים. אנחנו חסרי אונים. המחאות, הפגישות, המומחים שהבאנו, הכול לא עזר. ההחלטה הזו פשוט לא הגיונית".

אייל אף התריע מפני הפגיעה האקולוגית הנוספת במקום: "מדובר בתחום אקולוגי משמעותי במדינת ישראל. יש פה נחל, יש באר, עצים והכול נחסם על ידי המתחם",

 

הקשיבו לראיון המלא

חדשות

PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com