שידור חי
תמונה של התוכנית

טור דעה

"בונים יוקרה בהרצליה ומנחיתים עלינו את הרעש": תושבי חדרה נגד שדה התעופה

תוכנית העברת שדה התעופה מהרצליה לחדרה שוב עולה לדיון בכנסת, למרות התנגדות עיקשת של ראשי הרשויות והתושבים באזור. "זהו מחדל תכנוני ופגיעה קשה באיכות החיים של עשרות אלפי אזרחים", אמר חבר מועצת העיר חדרה רון שגן בריאיון ליומן הצהריים ברדיו 90.
0:00 / 0:00
אילוסטרציה מטוס בשדה תעופה
אילוסטרציה
whatsapp
שתפו כתבה:

האם שדה התעופה הקטן בהרצליה יהפוך למפגע גדול בעיר אחרת? בדיון טעון שנערך אתמול (שלישי) בוועדה לביקורת המדינה בכנסת, עלה שוב הניסיון להעתיק את שדה התעופה מהרצליה, הפעם לשטח פתוח בצמוד לשכונות מזרח חדרה. ההתנגדות מהאזור לא איחרה לבוא: נציגי חדרה, מועצת מנשה, עמק חפר ובאקה אל-גרבייה הציגו חזית אחידה מול מה שתיארו כ"מחדל תכנוני, חברתי וסביבתי ממדרגה ראשונה".

"בית הקרוב ביותר יהיה במרחק של 300 מטר"

הדיון הנוכחי חידש את הסערה סביב שדה התעופה בהרצליה, שמיועד להתפנות לטובת הקמת כ-15,000 יחידות דיור יוקרתיות. כדי לא לאבד את התשתית האווירית הקיימת, מקדמות רשות התעופה האזרחית ורשות שדות התעופה חלופות, כשהמובילה בהן היא הקמה של שדה תעופה חדש באזור מזרח חדרה.

"זה פשוט אבסורד", אמר בראיון ליומן הצהריים ברדיו 90 חבר מועצת עיריית חדרה ומחזיק תיק ההנדסה, רון שגן. "הפוליטיקה מתכסה במילים יפות כמו 'הסדרה' ו'שימושים תעופתיים', אבל בפועל מדובר במפגע שגוזרים על עיר שלמה. השדה מתוכנן בצמוד גדר לבתי מגורים, כאשר הבית הקרוב ביותר יהיה במרחק של 300 מטר בלבד מהאספלט. מי יבחר לגור שם? איך עיר אמורה להתפתח ככה?"

לדבריו, לא מדובר רק בתושבי חדרה: "במרחק של קילומטר מהשדה המוצע, יש למעלה מ-16,000 יחידות דיור שהופקדו בתכניות. 200 אלף תושבים גם ממועצות מנשה ועמק חפר, יושפעו ישירות. זה בלתי מתקבל על הדעת".

"יש חלופות  ולא מעט"

שגן הציג בדיון שורה של חלופות קיימות, שלדבריו אינן מנוצלות כראוי: שדות תעופה פעילים אך דלילים בפעילות כמו הבונים, מגידו וראש פינה, ואף שדה התעופה בחיפה שיכול להכיל חלק מהתנועות. "מדובר בפונקציות שונות: טיסות לימוד, כיבוי אש, מטוסי ריסוס. אין סיבה לכלוא את כולן בשדה אחד. אפשר וצריך לפזר את השימושים האלה".  נציגי הרשויות האחרות שהשתתפו בדיון, בהם ראש מועצת מנשה אילן שדה ומהנדסים נוספים, חיזקו את עמדתו של שגן. גם שרת התחבורה לשעבר וגורמים מקצועיים מהעבר הציגו את "מודל הפיזור" כפתרון ריאלי ומועדף.

נדל"ן בהרצליה – על חשבון איכות החיים בחדרה?

ברקע עומדת התמונה הברורה: הרצון לפנות את השטח המבוקש בהרצליה, המוערך בשווי של מיליארדים, לטובת בניית שכונות יוקרה, ו"לגלגל את המפגע" הלאה. "זה לא רק תכנון שגוי, זו חוצפה", תקף שגן. "מדינה לא יכולה לפנות מטרד ממקום אחד רק כי יש שם נדל״ן יקר, ולהנחית אותו על תושבים בפריפריה".

במהלך הדיון בכנסת נמסר כי ייתכן ופינוי שדה התעופה בהרצליה יידחה, מה שייתן זמן נוסף לחשיבה מחודשת. אך בשטח, תושבי חדרה והאזור דרוכים, ומבטיחים: "אם צריך, נצא למאבק ציבורי חסר תקדים. לא ניתן שיחליטו על העתיד שלנו מאחורי דלתיים סגורות".

ראש מועצת עמק חפר, גלית שאול, בהתייחסות לנושא שעשוי להשפיע על תושבי העמק:  "אני רואה בחיוב את החלטת הוועדה לביקורת המדינה לבחון מחדש את הקמת שדה התעופה במזרח חדרה. אנו ממשיכים להתנגד בתוקף להקמת שדה תעופה באזור, דבר המהווה פגיעה חמורה באוכלוסייה של מאות אלפי תושבים ובשטחי טבע. אנו סבורים כי שדות התעופה הקיימים מספקים מענים מספקים, ואין צורך להקים שדה תעופה חדש.  סגני, חיזקי סיבק, השתתף בישיבה בכנסת והביע עמדה זו, ואנו נמשיך לפעול ביחד עם הרשויות השכנות לנו, ככל הנדרש, כנגד תוכנית זו".

 

הקשיבו לראיון המלא

 

חדשות

PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com