דירקטוריון רכבת ישראל החליט למנות ועדת בדיקה חיצונית, מקצועית ובלתי תלויה, שתבחן באופן מקיף ויסודי את נסיבות האירוע שבו נפגעה תשתית החשמל העילי במספר מוקדים לאורך הקו. בראש הוועדה יעמוד יהודה בראון, לשעבר מנכ"ל נת"ע.
החלטה זו התקבלה בהמשך לממצאי הדו"ח הראשוני של ועדת הבדיקה הפנימית ברכבת, ממנו עלה כי הכשל נגרם עקב "רכבת משא שהסיעה מטען של פלטות שלא היו קשורות באופן מלא כנדרש בהוראות הטעינה. כנף הפלטה העליונה, אשר נפתחה בעיצומה של הנסיעה, פגעה וקרעה את תשתית החשמל העילי פעמיים בתחנת תל אביב דרום ובאזור כפר ויתקין וגרמה לנזקים לאורך מספר קילומטרים בכל אחד מהמוקדים".
הדו"ח הראשוני מעלה שאלות רבות לבחינה, ביניהן כשל בציות לנהלי הטעינה והקשירה של מטען מסוג חדש ולא שגרתי, כשל שהחל כבר באשדוד. בשל כך, הוחלט על הקמת ועדה חיצונית שתבחן את מכלול הגורמים הישירים והעקיפים לאירוע, הן בהיבט הרכבת והמטען והן בהיבט תשתית החשמל.
לצד בראון, חברים בוועדה עו"ד שרית דנה, לשעבר המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, ואינג'נר אפי כליפא, בעל תואר שני בהנדסת חשמל. הוועדה תבחן גם את ההשלכות הרחבות של האירוע בתחומי הציות והאכיפה, התפעול, השירות והצרכנות, ניהול הסיכונים, ניהול ההסכמים והפיננסים, ותמליץ לדירקטוריון על צעדים נדרשים ליישום מדיניות החברה באופן מיטבי ואפקטיבי.
יודגש כי עוד בטרם הושלמה הבדיקה, הנחה מנכ"ל רכבת ישראל בפועל, אבי אלמליח, על עצירת הסעת מטענים במתכונת החדשה של משטחי ההעמסה, עד להודעה חדשה.