שידור חי
תמונה של התוכנית

טור דעה

סכנת אש תת-קרקעית: עשרות רכבים חשמליים מאוחסנים בקניון רעננה- המומחים מזהירים

במהלך מבצע "מגן הצפון" אוחסנו מעל מאה רכבים חשמליים בחניון תת-קרקעי בקניון רעננה. מומחים מזהירים מפני פוטנציאל אסון במקרה של שריפה. עיריית רעננה וכבאות והצלה: "המקום מחזיק באישורים בתוקף". מומחה רכב: "לא יודעים איך לאכול את זה. יש פה סכנה אמיתית".
0:00 / 0:00
אילוסטרציה של רכבים חשמליים בטעינה
אילוסטרציה
whatsapp
שתפו כתבה:

בדיון ביומן הצהריים של רדיו 90, עם יוסי הדר, עלתה סוגיה מטרידה שנחשפה בעקבות חשש גובר לסכנות שריפה, בעיקר על רקע הלחימה האחרונה עם איראן. הבעיה נוגעת לאחסון של מעל מאה רכבים חשמליים בקניון רעננה, במבנה תת-קרקעי, שמעמיד בספק את מוכנות מערכות הבטיחות במקרה של התלקחות.

בעוד לרוב, יבואנים רבים נוהגים לאחסן כלי רכב שהגיעו לארץ בטרם נמסרו ללקוחות,  במחסנים ייעודיים בדרום או סמוך לנמלים. במקרה הזה, מדובר במתחם אחסון במרכז הארץ, בקניון פעיל, לא רחוק מאזורי מגורים. כאשר הדגש הפעם הוא על הסכנה שגלומה דווקא באחסון רכבים חשמליים: "לא מדובר כאן באירוע רגיל. רכב חשמלי שמתלקח, לא נכבה כמו רכב רגיל. אי אפשר פשוט לשפוך מים. לפעמים הוא יכול לבעור יממה שלמה". כך שבעת מתקפה או נפילת טיל ישנה סכנה שמספר רכבים יעלו באש בו-זמנית- תרחיש המעמיד בסכנה לא רק את שלמות המבנה, אלא גם את המבקרים והדיירים שמעליו. ברקע הדברים, אזכור של אירועים קודמים בהם רכבים חשמליים התלקחו, כולל בזמן הלחימה בצפון, שם נגרמו נזקים משמעותיים ממוקדים בודדים.

מומחה הרכב איתי שטיינברג, מנהל מרכז שירות לרכב, שהסביר ביומן הצהריים של רדיו 90, מדוע התלקחות של רכב חשמלי היא אירוע מסוכן במיוחד: "הבעיה העיקרית נעוצה בהרכב הסוללה. יש שם חומרים כמו קובלט, ניקל ומנגן – אלה כימיקלים רגישים במיוחד, שעלולים לגרום ל'בריחה תרמית', כלומר התחממות לא מבוקרת. במצב כזה נוצר חום עצום, והכיבוי הרגיל פשוט לא אפקטיבי. מעבר לכך, חומרים רעילים משתחררים – זה לא רק סכנת אש אלא גם סכנת נשימה".

עוד הדגיש שטיינברג כי אמנם סטטיסטית רכבים חשמליים מתלקחים פחות מרכבי בעירה פנימית, אך הפיצוץ, אם מתרחש, עלול להיות הרסני בהרבה. "זה עדיין נושא יחסית חדש, לא יודעים איך לאכול את זה. גם הכבאים עצמם לא תמיד מיומנים בכיבוי מהסוג הזה. לכן חשוב להציב סמוך למתחמים כאלו אמצעים יהודיים – שמיכות כיבוי ייעודיות, חומרים מיוחדים, אולי אפילו אנשי צוות מאומנים שנמצאים במקום או זמינים מיידית".

לשאלתו של מגיש היומן, יוסי הדר, מה קורה בחניונים תת-קרקעיים בבנייני מגורים בהם חונים רכבים חשמליים? השיב שטיינברג: "אותה בעיה בדיוק. כרגע אין רגולציה מתאימה. לא תאמין – היום אסור להכניס רכב על גז לחניון תת-קרקעי, בגלל פוטנציאל פיצוץ. אבל רכב חשמלי? אין הגבלות. זה כי הנושא עדיין לא הוטמע עד הסוף. בסוף נגיע לזה, אבל חייבים לפעול עכשיו – לא אחרי האסון הראשון".

מעיריית רעננה נמסר כי קניון רעננה הינו מתחם פרטי המפעיל רישיון עסק בתוקף, וכי האחסון התבצע באישור כבאות והצלה: "הנושא נבדק מול נציבות כבאות והצלה כבר לפני מספר שבועות. הובהר כי קיימים סידורי בטיחות ואמצעי כיבוי כנדרש. נכון להיום לא קיימות הנחיות מיוחדות לנושא זה מטעם הנציבות".

מנציבות כבאות והצלה נמסר בתגובה: "קניון רעננה מחזיק באישור תקף מטעם הרשות הארצית לכבאות והצלה בישראל. האישור ניתן לאחר בדיקה מקצועית של התנאים במקום, והוא כולל חניית רכבים בהתאם להנחיות ולתקנים".

הקשיבו לראיון המלא

 

כתבות נוספות:

חדשות

PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com