מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דויד, התייצבה לראיון מיוחד עם כתב החינוך של "ישראל היום", נועם (דבול) דביר, במסגרת וועידת החינוך "צלצול לשינוי" שהתקיימה אמש במכמורת והצהירה כי שנת הלימודים תיפתח כסדרה, אך הוסיפה כי המצב במערכת החינוך, קשה וחמור. "הלוואי שכל הבעיות היו מאחורינו, אבל כן, נפתח את השנה כרגיל. כל הגנים, בתי הספר היסודיים וחטיבות הביניים, כולם יתחילו כמתוכנן", אמרה בן דויד, אך הזהירה מפני שאננות: "אנחנו עדיין בתוך משבר".
"האוצר הכחיש את המשבר והמציאות התפוצצה לכולנו בפרצוף"
בראיון, בן דויד חזרה לאזהרות שהשמיעה כבר לפני חמש שנים, לדבריה, כשזיהתה את הסימנים למחסור חריף באנשי הוראה: "אמרתי כבר אז: יש משבר שמתחיל בגננות והוא רק ילך ויחריף. באוצר טענו שאני מנסה להעצים את המצב בשביל לקבל הסכם שכר. אז הנה, היום רואים את התוצאה בשטח". לדבריה, מערכת החינוך נאבקת לא רק במספרים, אלא גם בתחושת שחיקה ואובדן אמון פנימי. "המורים מרגישים לבד, לא מתוגמלים, ולא מכובדים – וזה חלק מהבעיה. אי אפשר לדבר על שינוי בלי לטפל בזה".
"ההורים מדלגים על המנהלים – והמערכת קורסת"
בן דויד אף הפנתה אצבע מאשימה כלפי ההורים והקשר הלקוי עם בתי הספר. "אם הורה רוצה להתלונן, הוא לא בא למנהל, אלא פונה ישר לשר החינוך או למנהל המחוז. זה מתדרדר משם למטה, והמערכת קורסה מתחת לעומס וללחץ. כך אי אפשר לנהל מערכת חינוך תקינה".
כשהתבקשה להעניק ציון למשרד החינוך , סירבה. "אני כבר מזמן לא מחלקת ציונים", אמרה, "אבל אומר זאת כך: המצב לא טוב, בלשון המעטה".
"לא אגן על מורה שפעל בניגוד לבית הדין"
עוד נשאלה בן דויד על פרשת האישורים הפיקטיביים, שבעקבותיהם הוצא צו מניעה לפעולות מצד הסתדרות המורים. בנוגע למורים שהגישו ימי מחלה שלא כדין, הייתה תקיפה: "לא פעם המורים הביאו אישורים פיקטיביים. אנחנו הוצאנו צו, והשופטת קיבלה אותו. לא אגן בשום אופן על עובד הוראה שפעל בניגוד לצו בית הדין. אין מקום להתנהגות כזאת במערכת החינוך. איך נוכל לחנך את הילדים כשאנחנו עצמנו מתנהגים כך?"
מבט לעתיד, בלי אשליות
למרות האמירה המרגיעה לגבי פתיחת שנת הלימודים, בן דויד לא מבטיחה שהשקט יישמר לאורך זמן. לדבריה, הבעיות העמוקות במערכת מחייבות טיפול שורש ולא טלאים נקודתיים: "אסור להסתפק בזה שאין שביתה. צריך לראות מה עושים כדי שמורים יישארו במערכת, שהמנהלים יוכלו לנהל, שהילדים יקבלו את מה שמגיע להם – ושהמדינה תזכור שהחינוך הוא לא הוצאה, אלא השקעה".